Tips voor tevredenheid en minder ziekte onder werknemers
Als jouw medewerkers niet tevreden zijn is de kans groot dat ze weggaan bij het bedrijf. Een ander gevolg van ontevreden medewerkers is een hoog ziekteverzuim. Hoe dan ook kost het een bedrijf veel geld. Veel zieke werknemers kost geld en het inwerken van nieuw personeel kost ook geld. Daarom wil je er als ondernemer alles aan doen om de tevredenheid onder jouw werknemers zo hoog mogelijk te houden. In dit artikel geven we je graag een aantal tips hoe je dat kunt doen.
Een goed beleid
Middels verzuimmanagement kun je ervoor zorgen dat alle medewerkers productief inzetbaar zijn en hiermee wordt het verzuimpercentage verlaagd. Verzuimmanagement houdt in dat verzuim tijdens werktijd wordt beheerd en bijgehouden. Over het algemeen werken bedrijven met een systeem om bij te houden of een werknemer aan het werk is of niet. Vaak wordt er een verzuimbeleid opgesteld waarin beschreven staat hoe een bedrijf omgaat met verzuim. Zorg er ook voor dat het voor iedereen duidelijk is wat het verzuimprotocol inhoudt.
Gezonde werknemers
Gezonde werknemers zorgt voor een lager ziekteverzuim. Als werkgever kun je jouw medewerkers bijvoorbeeld iedere dag vers fruit aanbieden. Bovendien is het belangrijk dat je jouw medewerkers stimuleert om te bewegen. Voer bijvoorbeeld een lunchwandeling in of, zorg voor bureaufietsen of biedt jouw werknemers de mogelijkheid om een gratis sportabonnement af te sluiten.
Een fijne werksfeer
Tevreden medewerkers zorgen voor minder verzuim. Daarom is het belangrijk dat jouw werknemers met plezier naar hun werk gaan en dat ze kunnen werken in een fijne werksfeer. Vraag regelmatig aan jouw werknemers hoe zij zich voelen en wat er verbeterd kan worden omtrent de werksfeer. Incasseer deze feedback en zet dit om in concrete activiteiten waarmee de werksfeer verbetert wordt.
Wees bewust van signalen
Aan de hand van signalen kun je als werkgever verzuim zien aankomen. Als een werknemer al een lange tijd met stress kampt, kan die persoon een aantal signalen vertonen. Bijvoorbeeld snel geprikkeld, verminderde concentratie, ziet er vermoeid uit. Zie je dat jouw werknemer een van deze signalen vertoond? Of merk je dat er iets aan de hand is met de werknemer? Ga dan vroegtijdig met diegene in gesprek om maatregelen te treffen om verzuim te voorkomen. Bijvoorbeeld hem of haar de aankomende tijd wat minder taken, zodat het stressniveau weer wat lager wordt.
Hoor jouw werknemers
Als werkgever is het enorm belangrijk dat je altijd in contact staat met jouw werknemers. Luister naar ze, vang signalen op, blijf in gesprek en onderneem actie!